Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
Valla Cup #4
Valla Cup #4 – Djungelracet före sommaruppehållet
Nio tappra cyklister kom till start i den fjärde deltävlingen av Valla Cup. Startfältet bestod av sex tävlande i tävlingsklassen, en ungdom samt en deltagare i vardera motionsklass.
Banan bjöd på en något annorlunda upplevelse än tidigare deltävlingar. Vegetationen hade verkligen tagit chansen att visa vem som bestämmer under försommaren, och på sina håll kändes det mer som djungelcykling än traditionell MTB. Gräs, sly och buskar gjorde sitt bästa för att äta upp både siktlinjer och styren.
Gårdagens regn gjorde sig också påmint. Även om banan klarat sig bra fanns det partier där greppet var begränsat och där det gällde att vara lite extra varsam i kurvor och över rötter.
Trots utmaningarna bjöds det på fin racing och gott humör. Nu väntar sommaruppehåll innan Valla Cup återvänder senare under säsongen. Förhoppningsvis hinner både deltagare och bana ladda batterierna – även om banan kanske gärna får ta det lite lugnare med växtkraften tills dess.
Resultat: Deltävling #4
Glest men taggat startfält!
Valla Cup #3 bjöd på ljummen försommarvärme och en frisk vind som höll både funktionärer och cyklister vakna. Banan låg öppen utan mycket skydd från träd, och både gräs och sly börjar nu antyda att det kanske är dags för en mindre skogsvårdssatsning innan nästa deltävling…
Startfältet blev denna gång något magert: 6 tappra herrar och 1 ungdom stod på startlinjen. Kvaliteten på deltagarna gick det dock inte att klaga på — fullt ställ från första tramptaget som vanligt. Men vi får erkänna att marknadsavdelningen behöver växla upp några snäpp inför nästa race. Affischer? Influencers? Flygblad på ICA? Alla idéer välkomnas.
Och apropå nästa lopp: viktigt meddelande från tävlingsledningen! Nästa deltävling flyttas fram en vecka — från den 17/6 till den 10/6 p.g.a personalbrist.
Vi ses på startlinjen!
Valla Cup #2: Kolla in han med badmössa .....
Deltävling två bjöd inte på några genvägar till framgång. 8 stenhårda, äkta mountainbikers stod på startlinjen trots ett regn som vräkt ner i timmar innan start. Banan? Fullständigt såphal. Rötter, stenar och kurvor förvandlades till rena isgatan.
Inför tävlingen hade tävlingsledningen fått både bönande och bedjande cyklister som ville flytta evenemanget på grund av vädret. Men svaret från arrangören var lika kallt som regnet som föll över Valla:
“Vi kör ändå – för vi är de hårdaste i världen!”
Och körde gjordes det. Det sladdades, kämpades, vurpades och skrattades genom leran. Ingen kom undan dagens förhållanden. Det här var mountainbike på riktigt – när den är som råast, blötast och mest brutal.
Deltävling två kommer kanske inte bli ihågkommen för perfekta spår eller solsken. Men den kommer definitivt bli ihågkommen som tävlingen där 8 riktiga MTB-krigare vägrade ge sig för lite regn och lera.
Första deltävlingen i Valla Cup 2026 bjöd på en lyckad start med god uppslutning och mycket folk på plats. Vädret visade sig från sin bästa sida med härligt vårväder, vilket bidrog till en positiv stämning bland deltagare och publik.
Banan var i fint skick efter att ha röjts upp efter stormen Daves framfart, och tävlingsledningen hade gjort ett bra arbete för att säkerställa goda förutsättningar för tävlingen. Ett extra stort tack riktas till Isak, som strax före start åtgärdade den sista stora stocken som låg över spåret och därmed säkerställde att banan kunde genomföras utan hinder.
Glädjande nog syntes även flera nya ansikten i startfältet, vilket gav ett extra lyft till evenemanget.
En lovande inledning på årets cup!
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies