PLJ # 3 Onsdag 9/11 kl 19:00!

12 svar [Sista inlägget]
Amelie
Medlem: 2008-11-09

Då var det dags att ladda pannlampebatteriet igen, för nu på onsdag körs det tredje racet i årets Pannlampejakt! Smile

Loppet kommer att köras i en skogsdunge som aldrig tidigare varit med i PLJ, närmare bestämt bakom Lilla Aska griftegård i Slaka. Det kan vara lite klurigt att hitta dit på egen hand, så är man osäker på hur man tar sig till startplatsen gör man bäst vid att dyka upp vid Statoilmacken vid Garnisonsrondellen kl 18:30 för cykling i samlad tropp ut till Slaka.
Medarrangören Dag har lovat att snarast lägga ut en vägbeskrivning för er som tänker åka bil till starten.

Följande regler gäller:

Obligatorisk utrustning: Cykel, hjälm, vitt lyse framåt, rött lyse bakåt (dispens från bakljusregeln kan ges till de cyklister som tar sig till banan i bil).
Kostnad: Noll kronor! Deltagandet sker på egen risk.
Samling: Vid Statolimacken kl 18:30 alternativt vid banans start 18:50 för nummerlappsutdelning och information.
Bana: En snabb och lättforcerad bana med få höjdmeter. Många chanser till möten med medcyklister och ev andra filurer som kan tänkas hålla till vid kyrkogårdar när det är mörkt...
Sträcka: Oklart, men garanterat inte längre än att alla cyklister gått i mål inom en timma.
Klasser: Cyklist!
Poäng: Delas ut efter varje jakt för att motivera deltagarna till kontinuitet. De deltagare som samlat poäng under alla arrangemangen får vara med vid utlottningen av priser efter OND. Envishet och ettrig närvaro kommer att löna sig! Evil

Efter racet kommer det att bjudas på traditionsenlig grillkorv i ett närbeläget, men ouppvärmt garage så det kan vara bra att ta med sig en varm tröja eller jacka att dra på sig efter målgång!

Som vanligt behöver vi någon som kan hålla i tidtagaruret. Den som känner sig sugen på denna uppgift hör lämpligen av sig här på forumet, via PM till jaktledarinnan eller till något av telefonnumren Eniro har till henne. Givetvis får även tidtagare poäng!

För övrig info om Pannlampejakten, klicka här.
Välkomna! Love

/Amelie

Robert

Jag kan ta tiden så jag får några poäng fast man är förkyld och inte kan köra.
hoppas det kommer en länk var man ska infinna sig.

åberg
åbergs bild
dag
dags bild
Medlem: 2008-10-03

Ungefärlig anvisning på karta.

Det är ungefär rätt, ja. Sväng in mot griftegårdens parkering. Vid änden av parkeringen fortsätter vägen in i skogen, oupplyst. Efter några hundra meter bör ni se en anvisning (kanske en enduropil?) in åt vänster. "TC" ligger inne på den vägsnutt där det står "Snuthagen" på kartan. Tänk på att det finns en reflexmärkning av banan åt andra hållet just där, så håll tungan rätt i mun.

/Dag

Peter_K
Medlem: 2009-07-13

Tack för ett riktigt roligt rejs med en finfin och omväxlande bana! Synd att jag missade grill-partajet efteråt, hoppas garaget står kvar Smile

AndersS
AndersSs bild
Medlem: 2009-06-23

Får be om ursäkt för mitt förfärligt dåliga lokalsinne.

Tävlingsledningen hade nog inte räknat med att någon av deltagarna kunde cykla fel på reflex-banan. Men jo... här kan jag intyga att det i alla fall finns en person i klubben med detta handikapp. Här har ni killen som körde vilse en morgon i Linköping när han skulle vara smart och ta en genväg till jobbet, han som lyckades villa bort sig i Stavanger centrum i somras (det går inte) och han som behövde närmare en månad på sig att lära sig hitta till tvättstugan när han var nyinflyttad.

Till nästa tävling hoppas jag på elstängsel längs med banan och skyltar i jätteformat som leder mig på rätt väg. Eller får jag helt enkelt bara lära mig att cykla snabbare så att klungan får visa vägen. Smile

Jag tyckte att jag följde reflexerna. Hur svårt kan det vara? Fast ändå lyckades jag på något sätt köra fel. Trodde jag hade tagit mig runt tre varv och skulle precis till att gå i mål när tidtagaren säger "inte riktigt än, en liten bit till". Hm... tänkte jag. "Men då blir det ju mitt fjärde varv? Ja, ja... en liten extrarunda för nöjes skulle är väl aldrig fel" så jag cyklade vidare. Efter ungefär 10 min tyckte jag ändå att det kändes lite långt och " 'en liten bit till', vad menade han egentligen med det? Fast allt är ju relativt...". Men, men... sen hörde jag tjo och tjim ifrån mål. Det var schysst att ni ropade in mig annars hade man kanske hittat en väldigt trött och vilsen cyklist i en annan del av stan någon gång vid morgonkvisten.

Tack för trevlig tävling! Väl mött vid nästa tillfälle. (om jag hittar dit)
/Anders

The Dickster
The Dicksters bild

Jag tvekade på flera ställen och lyckades köra rakt fram (fel) någon meter i en och samma sväng alla tre varven, så jag kommer nog tvåa i dåligt lokalsinnetävlingen. Smile

Meh!

Amelie

Tack för tipsen angående alternativ banmärkning, AndersS!
Om du ordnar med uppsättning av elstängsel till nästa PLJ-omgång så kan jag hjälpa till med att slå på strömmen!
Wink
Bra kört, trots vilsenheten!
Ett tips inför nästa gång är att hålla dig tätt intill täten. Då finns det många bakom som kan hojta om du kör fel. Alternativt så lurar du med dig alla ut i vildmarken, och då blir det inte lika ensamt att vara vilse...
Grade

/Amelie

AdamL
Medlem: 2008-10-03

Det var fler som körde fel.. Både en och två och tre gånger missade jag själva stigen in från vägen. Plus en mer totalfelkörning som resulterade i att jag mötte andra i skogen och tappade minuter..

Amelie

Att lyckas hålla sig till spåret är en av utmaningarna med PLJ! Att köra rätt på kvällen är en helt annan sak än på dagen, då man ser mycket längre fram än när det är mörkt. Särskilt svårt blir det förstås på de delar av banan man blir bländad av mötande cyklister eller om den egna pannlampans ljus börjar falna. Då kan det till och med vara så att det lönar sig att slå av lite på farten för att hinna se vart reflexpilarna pekar.
Efter loppet var det faktiskt flera som sa att banan var väldigt tydligt uppmärkt, så det kan i alla fall inte ha varit omöjligt att hitta runt.
Mitt eget lokalsinne är kanske snäppet bättre än AndersS, men trots att jag kört banan flera varv innan och själv märkt upp hela slingan visste jag ändå aldrig var jag var och höll själv på att köra fel när jag började bli kaxig och trodde att jag kunde banan...
Drunk

/Amelie

AndersS
AndersSs bild
Medlem: 2009-06-23

Skönt å veta att jag trots allt kanske ändå inte var helt ensam om att köra lite fel... Inte för att jag önskar att någon annan misslyckades, men ger mest en känsla av att inte misslyckats totalt, bara lite halvt. Puzzled

Om du ordnar med uppsättning av elstängsel till nästa PLJ-omgång så kan jag hjälpa till med att slå på strömmen!

Ja, det låter bra. Blir alla tiders det. Wink

Bra kört, trots vilsenheten!
Ett tips inför nästa gång är att hålla dig tätt intill täten.

Tackar för uppmuntrande ord Amelie. Smile
Bra också - då lärde jag ju mig något trots allt. Grade Ska försöka ta tillvara på tipset och får försöka lägga i raket-växeln nästa gång så jag inte hamnar på efterkälken. Även om det ju såklart är spännande att utforska alternativa vägar... Men inte helt själv, i beckmörker.
Så, två alternativ alltså... Låta mig ledas eller vilseleda andra. Det är väl helt enkelt en fråga om taktik, vad man väljer... he he. Wink (nejdå, fair play. Det är min melodi.)

/Anders

Thomas J
Medlem: 2005-01-04

Stort tack till arrangörerna som kapat och rensat bort den elaka björkstammen som retat mig hela sommaren och hindrat framfarten på en av stigarna. Mina patetiska försök att kapa den med liten, oslipad yxa och en sunkig fogsvans lämnade märken som hade fått en bäver att skratta. Mer som märken från en ekorre på amfetamin...

Jag insåg efter ett drygt varv att det var alldeles för tidigt inpå min förkylning att köra så hårt som de utväxande tävlingsdjävulshornen kräver. DNF var nog bland det vuxnaste jag gjort i min cykelkarriär. Smile

Dick och Adam, jag kör gärna på tisdag lunch (om det fortfarande är torrt och fint i skogarna). Bestäm en tid så möts vi utanför Moto.

Dumdryg

Amelie

Jo, det var inte bara den elaka björkstammen som kapades, utan ytterligare två eländiga survirkesstockar som hindrade härligt flyt på de fina stigarna.
En ganska lång stund i söndags kväll var det hög koncentration av fula ord i luften...
Men eftersom det är pinsamt när bävrar skrattar åt en, vann envisheten över Biltema-fogsvansens oduglighet. Att man var helt förstörd i kroppen morgonen därpå fick man ta som ett bevis på seger i en hård och enträgen kamp. Evil

/Amelie