K: Ram + gaffel alt. hel hoj

16 svar [Sista inlägget]
dag
dags bild
Medlem: 2008-10-03

Nu börjar hösten närma sig och jag inser att jag inte vill åka ett år till på min sunkiga lite-för-liten Nakamura. Då undrar jag om nån har nåt som liknar detta i en (stor) garderob nånstans:

• MTB, eller eventuellt cyclocross eller ännu mer eventuellt en hybrid
  • Överrörslängd ~60 cm om MTB, eller 56 cm för CC. Hybridens storlek? Tja, beror väl på hur hög den är i nosen, antar jag
  • Hemskt gärna skivbroms(-fästen) (besynnerligt, eftersom jag egentligen avskyr skivbromsar)
  • Stel framgaffel (gärna med några extra cm gaffelrör kvar)
  • Fästen för skärmar och helst även pakethållare

Jag är intresserad av det mesta, oavsett hur nära en komplett hoj du har till salu. Ram+gaffel är dock den minsta delmängd av en cykel jag ids handla.

//Dag

Thomas J
Medlem: 2005-01-04

Om du behöver bromsar har jag två par mekaniska skivbromsar. Avid BB7 (tror jag dom heter) och Hope nånting. Hope-bromsarna saknar skivor.

Dumdryg

AdamL

Om inte dag knipit dem kan jag vara spekulant på ett par mekaniska skivbromsar till vinterhärket.

Rhino
Medlem: 2005-09-12

Jag har en cyclocross till salu, inga skivbromsfästen, har inte måtten i huvet men kan lätt mäta upp om intresse finnes Smile

Thomas J
Medlem: 2005-01-04

Dag verkar inte intresserad så bägge paren är kvar. Jag kan kolla upp exakt modell på Hope-bromsarna om du är intresserad av dem trots att jag inte har skivor.

Avid-bromsarna är jag tämligen säker på att det är BB7. Jag har knappt använt dem då jag bytte till hydrauliska bromsar nästan direkt på min GF Rig.

Du får lägga ett bud.

Dumdryg

dag
dags bild

Dag verkar inte intresserad så bägge paren är kvar.

Näe, jag börjar med de stora bitarna så får vi se om jag får nåt behov av småskrammel. Det vore ju dumt om de bara åkte från en låda i ditt garage till en låda i mitt garage Smile

/Dag

dag
dags bild

Jag har en cyclocross till salu

Jag är som sagt mest intresserad av en MTB, men jag noterar att du har grejor så kanske jag återkommer.

/Dag

Johan Å
Johan Ås bild
Medlem: 2011-08-25

Jag har tänkt att sälja min gamla MTB (kompett hoj). Jag har inga mått på cykeln i huvudet men jag är själv 174cm (sist jag mätte mig).
- Den har inte stel gaffel (och gaffeln är ej heller låsbar),
- Den har inga skivbromsar men väl fästen för skivbromsar
- Fästen för pakethållare finns, skärmar är jag mer osäker på.

/Johan

/// Cykeln är såld till annan köpare 1 Sept ///

dag
dags bild

Nuså, nu är mitt nya vintervrak nästan redo för insats i snöyran! Det blev ram + gaffel från Tüskland och hjul från Biltema (700 spänn för paret!), och resten kunde transplanteras från andra cyklar och grävas fram ur lådorna.

DSC_0029-Edit.jpg by daghelstad, on Flickr

En snabb testrunda avslöjar att ram och gaffel tycks vara precis sådär stenhård som en lagom billig alu-konstruktion blir. Bra, för jag tror nämligen att anledningen till att jag jämt förlorar skyltspurter och backpris är att min racer flexar för mycket Wink

/Dag

The Dickster
The Dicksters bild
Medlem: 2008-11-09

Å nej, ska vi backspurta och skyltsprinta hela vintern...

Fin hoj, tomteröd! Men den saknar kompislapp...

Gaffeln ser ut att vara en likadan med den som kom på vår Poison-tandem, den är stenhård som sagt.

Meh!

The Dickster
The Dicksters bild

Jag kände på min vinterhoj häromdagen, den är så fruktansvärt tung att jag blir trött bara av att lyfta den. Stare

Meh!

åberg
åbergs bild

The Dickster wrote:
Jag kände på min vinterhoj häromdagen, den är så fruktansvärt tung att jag blir trött bara av att lyfta den. Stare

Sparka av några lerblaffor så blir den lättare.

David
Davids bild
Medlem: 2010-05-27

Min blivande vinterhoj är också tomteröd! Skyltspurter och backpris låter som en fantastisk vintersysselsättning - jag ska bara... Smile

Common sense is not that common.

JNA
Medlem: 2005-05-28

Dick: har inte styrketräningen gjort någon nytta än? Kanske dags för vikter på stången snart...

Riktiga män kör odämpat!

åberg
åbergs bild

JNA wrote:
Kanske dags för vikter på stången snart...

Dickster får förlåta, men det var det roligaste jag läst på länge. Big smile

dag
dags bild

Hähä, det verkar som att vinterhandsken är kastad! Smile

/Dag

The Dickster
The Dicksters bild

Jupp, lite vikter har det kommit på nu. Stångj*veln väger ju 20 kg själv. Tredje passet avverkat och jag hade hela 5 kg på stången denna gång. Tanken är att sätta tekniken först och sedan sakta gå uppåt i vikter. Klen, försiktig och stolt. Big smile

Om det gjort någon nytta ännu? Tveksamt...

Meh!