K: Billig första-MTB, gärna SS

9 svar [Sista inlägget]
Thomas J
Medlem: 2005-01-04

Jag har en kollega som vill komma igång och hoja i skogen. För att börja billigt föreslog jag begagnat.

Är det någon som har en jonne som samlar damm som förtjänar att komma ut och luftas?

Kravmängden är liten:

• Cykeln måste passa någon som är ca 180 cm lång.
  • Gärna 29" men inget krav.
  • Gärna single-speed men inget krav, har du en vettig växlad cykel till rimligt pris beaktas det.
  • Gärna dämpad gaffel, men inget skräp.

Dumdryg

åberg
åbergs bild
Medlem: 2008-11-09

Min Scerida kanske? Storlek på ramen vet jag inte men jag är ungefär 1,8 meter lång och trivs ganska bra på den.

26".
Slitna NN 2,4 fram och bak.
V-bromsar.
Sträckare.
32/18 sitter på, 16 följer med.
Sadel medföljer ej.
Silent Clutch-nav.

Men den är dyr. 1500 vill jag ha.

Thomas J

Okej, halvintressant för min kollega. Har du mer information? Scerida = Merida-ram? Stel gaffel?

Om vi uppar kraven och budgeten lite? Någon som har ett trevligt alternativ med dämpad gaffel? Gärna med sadel (så att man kan sitta ner Wink)och med schyssta däck?

Dumdryg

Thomas J

Efter lite provcykling idag har kravet på dämpad framgaffel gått från "gärna" till "måste".

Dumdryg

åberg
åbergs bild

Ok, då behåller jag pärlan som prydnad i vardagsrummet. WinkSmile

frhult
Medlem: 2011-07-02

Hej

Kan en Cyclepro 26´- L ram , trippelreducerad m Marzocchi dämpare fram vara nåt? Det är
XT växlar så den är ganska vettigt specad. - Hade tänkt mig 3500 kr för den

Thomas J

Beskrivningen säger inte så mycket. Jag antar att du menar att det är en XT-bakväxel, men det är mer intressant vad är det för reglage. Vad är det för bromsar och framväxel? Marzocchi är säkert trevligt men vilken modell?

Vad är det för hjul? Årsmodell? Skick?

Dumdryg

Sumsar
Medlem: 2011-07-07

Jag är den stackars kollegan som blivit utlurad i skogen för att hoja. Förutom träningsverk har jag nu till slut fått tag i en cykel nu så jakten på en begagnad är över.

åberg
åbergs bild

Välkommen!

Vad blev det?

frhult
Medlem: 2011-07-02

Ok, för att förtydliga det hela lite så kommer här specen för min Cyclepro Ultralite:

26´´ tum, stelram Al 7005, trippelred o skivbromsförbered.
Dämpgaffel fram - Marzocchi MXC A.
Shimano XT/LX, 27 vx
SPD pedaler
Vev - Truvativ firex SL
Sadel - Cyclepro double density, läder
Bromsar - Tektro V-broms

Kunde inte lägga in ngn bild - men jag kan maila om du ger mig din adress. Jag - Fredrik nås också på mobil 0705786020