Pilutta er!

31 svar [Sista inlägget]
Amelie
Medlem: 2008-11-09

Hej allihop! I söndags fick vi nog och lämnade smältande grå snöhögar och tinande hundbajskorvar till förmån för solvarma, tjusiga försommarvägar på Mallorca!
Hej då vintern!

Vi vill ju dock inte vara ogina och hålla dessa härligheter för oss själva, utan tänkte dela med oss av några ögonblick som fångats på bild.

Till våra cykelbens tjänst står denna gång hyrcyklar. Förrförra årets kycklinggula Steppenwolf-variant har detta år uppgraderats till sprillans nya Focus-racerhojar av äkta kolfiber! Smile

Igår intogs traditionsenlig cafe con leche med bocadillo con queso och solmogna apelsiner i klyftor på torget i den lilla byn Petra, som varje år vid denna tidpunkt invaderas av hundratals cyklister från Europas alla hörn.
Fika i Petra

Vår lilla rödgula klunga brukar som mest bestå av 3 personer. Här ser ni 2 av hjälpryttarna:
Hjälpryttarna

Den härliga ”jag är mör i benen”-känslan börjar så sakteliga smyga sig på och kommer förhoppningsvis att sitta i under de kommande 2 veckorna.

På återseende!

Amelie, Christer och Robert J

<!-- Images -->

dag
dags bild
Medlem: 2008-10-03

Mummel. Angry

/Dag

åberg
åbergs bild

Äh, bara ett par bara underben på bilden och inga bara armar, de har ju nästan lika mycket kläder på sig som vi. Stare

Thomas J
Medlem: 2005-01-04

Fika i Petra är inte dumt, nästan lika bra som fikat dära i borgen. Se till så Robert bara köper en kaka den här gången.

Ser fram emot rapport från Sa Calobra!

Dumdryg

Johan Bergström
Medlem: 2009-04-28

Jag drar till mallis vecka 29 för att cykla, kanske lite varmt men vafan Smile

The Dickster
The Dicksters bild

Nice.

Jag kom precis hem från två veckor på Guadeloupe. Där var det nästan för varmt och för backigt. Från niotiden på morgonen var det galet varmt och vid 18 släcks lyset, så ska man cykla är det att gå upp i ottan. Jag fick ihop en del träning ändå, men jag tror Mallis är bättre för seriös cykelträning för en nordbo van vid köld. Jag ska bildrapportera från Västindien inom kort.

Kör hårt. Själv njuter jag nästan av det är kyligt här hemma. Wink

Meh!

Amelie

Hej igen!

Här cyklas det av bara den!
Igår var vi i Arta. Det är en ganska ordinär Mallorcansk stad, men med ett extraordinärt fik uppe i en borg på toppen av en hög klippa. Turen dit blev en favorit i repris. Robert tangerade sitt rekord på 3 stora kakbitar! Vi hittade även en ny fin väg upp i Artabergen som bjöd på både vackra vyer och mjölksyra...

Fika i Artaborgen

Idag blev det en härlig tur med ca 40% medvind, 20% sidvind och ytterligare 40% ren och skär motvind. Även idag hittade vi nya trevliga vägar som slingrade sig genom det tjusiga landskapet.
Murphey bjöd på en hejdundrande glasbitspunka som gjorde mitt bakdäck obrukbart, men efter Christers hjältemodiga 12-kilometersinsats satt snart ett nytt däck på fälgen! Smile

Vackra vyer

Hittills har inga av de väderprognoser vi tittat på stämt, men varje dag har åtminstone bjudit på några timmars solsken. Imorgon utlovas dock strålande solsken hela dagen, så vi håller tummarna för att den prognosen är sann!

Förutom att cykla har vi hunnit med att spela skojiga sällskapsspel, lära oss användbara spanska ord och konstaterat att detta land saknar det vi i Sverige kallar diskborste!
Vi har även hunnit bekanta oss med lokalbefolkningen.

Samtal med lokalbefolkningen

Det var allt för idag. Nu ska vi gå och natta våra möra ben och ladda för morgondagens tur, vart den nu bär...

/Amelie, Christer och Robert J

<!-- Images -->

Johan Bergström

Hyrde ni cyklar på plats eller bokade ni innan? Har ni något tips på cykeluthyrare som hyr ut vanliga cyklar också? Vi kommer köra med packväska och grejer där nere.

Amelie

Vi bokade i förväg hos cykeluthyraren vid vårt hotell. Det finns ganska många uthyrare, åtminstone i här i Can Picafort och i Alcúdia-trakten. Hur det ser ut på resten av ön vet jag inte. De flesta uthyrare jag har sett verkar ha "vanliga" cyklar också.

Idag har vi tagit oss en liten vilodag efter en veckas fantastiskt trevlig cykling. I förrgår, när det var strålande solsken och ca 18 grader varmt, passade vi på att cykla Puig Major-turen. Den går upp över bergskedjan och passerar den högsta punkten på ön som man kan ta sig till med racercykel. Vi cyklade först på små trevliga vägar till Bunyola, och därifrån uppför Sóllerpasset som består av massor av härliga serpentiner med fantastisk utsikt.

Sóllerpassets sista serpor

Sen bär det nedför igen till byn Sóller, och därefter börjar en klättring uppför ca 900 höjdmeter, vilket kan ta lite olika lång tid, beroende på hur mycket krut man har i benen. För mig tog det närmare 90 minuter. Stigningen avslutas med en 400 m lång tunnel genom berget och när man kommer ut ur den befinner man sig vid Puig Major. Själva toppen på berget ligger ytterligare 500 m upp. Dit upp får man inte cykla men det är man ganska nöjd med vid det laget. Så här glada såg vi ut när vi kom upp:

Tre bergsbestigare

Igår körde vi en soft fikarunda. Christer var piggast, så vi skickade upp honom för den här backen, bara för att ta reda på hur brant den var. 24% lutning konstaterade GPSen.

Christer uppför brant backe

Hoppas ni har det bra där hemma och har någon form av väder som går att njuta av. Så här bra har vi det!

Fin vy från Sta Margalida

Och rätt ofta dricker vi gott kaffe i någon liten pitoresk by!

Fika på torget i Petra

Hej svejs för denna gång!

Amelie, Christer och Robert J

<!-- Images -->

dag
dags bild

Åååå, vad trevligt ni verkar ha! Smile
Var är den näst sista bilden tagen?

För övrigt - ni skällde väl ut tüsken bakom er på den nedersta bilden? T-shirt och cykelbyxan utanpå på överkroppen? Huvva! Party

/Dag

Amelie

Jaaa, vi har väldigt trevligt faktiskt! Smile
Den näst sista bilden i inlägget är tagen vid kyrkan i Sta Margalida. Vi var där i söndags, fast i ickekyrkliga syften.

Tüsken bakom oss vid fikat la vi faktiskt inte märke till förrän nu på bilden, så vi skällde inte ut honom. Vad skulle vi ha sagt tycker du, Dag? Du brukar ju ha en hel del missnöjesfraser i din ordbank som kan vara effektiva att ta till när tålamodet tryter... som till exempel på flygplatser... (Hi, hi!)

Annars kan man få se många konstigheter här, både i klädväg och annat som cykel-stilpolisen skulle kunna arrestera folk för. En person i vår lilla rödgula klunga har till exempel haft på sig svarta(!) cykelstrumpor på varenda racerrunda hittills. Shock
Häromdagen såg vi en aerodynamisk tempovattenflaska, eller snarare en vattentank, som var placerad mellan "tempo-pinnarna" på styret och som hade ett sugrör som stack rätt upp. Säkert bekvämt när man ligger där och borrar i motvinden, men jag undrar hur väl den står sig i ett vindtunneltest jämfört med den oaerodynamiska rörelsen som uppkommer då man sträcker sig efter vattenflaskan, men som dock bara varar i några sekunder och som max måste upprepas en gång i kvarten...

Idag har vi vilat cykelbenen, men arbetat med hjärncellerna istället med planering inför Mera Lera 12-timmars. Nu ska vi kolla vädret och lägga upp en plan för morgondagen, så vi har något att avvika från ifall vi skulle börja känna oss olydiga. Wink

Hej svejs!

/Amelie

Thomas J

Shit, alltså. Vad har du gjort för kirurgiska ingrepp för att kunna ha tröja och cykelbyxa innanför överkroppen?

I övrigt ser det som vanligt helt fantastiskt ut på Mallis. Man får sug att damma av räsern och cykla ner till Törnevik/Drögshult för att uppleva backe och nästan-serpentiner.

Kul att ni verkar ha fått vettigt väder också!

Dumdryg

dag
dags bild

T-shirt och cykelbyxan utanpå på överkroppen?

Shit, alltså. Vad har du gjort för kirurgiska ingrepp för att kunna ha tröja och cykelbyxa innanför överkroppen?

Vad har egentligen svenskan för prepositionsprioritet...?

Här är föremålen ordnade efter stigande avstånd från en tänkt åskådare sittande på tüskens njure: slafs -> hud ->T-shirt -> cykelbyxa -> blängande svensk

/Dag

dag
dags bild
åberg
åbergs bild

Köp loss hyrhojarna, ta båten till fastlandet och cykla hem. Grade

Amelie

Hej på er igen!

Det där askmolnet verkar inte vilja flytta på sig, så vi har visst blivit kvar här nere på Mallis.
Stackars oss! Tongue
Vi har det jättejobbigt och cyklar i kortärmat och kortbent varje dag, äter solmogna apelsiner och hittar nya vägar.

Vi kanske hörs mañana! Tjingeling!

åberg
åbergs bild

Här var det 3 grader och is på rutan imorse.

Thomas J

Finemang om ni kan fortsätta cykla. Hade varit mindre trist att sitta standby på flygplatsen dag ut och dag in...

Dumdryg

dag
dags bild

Fast den (Angry) flygplatsen lär inte bli så kul när planen väl börjar lyfta och alla ska dit samtidigt... ShockStare

åberg
åbergs bild

Dag, är det nåt du vill dela med dig av?

Amelie

Vi har saknat dig här, Dag, men inför hemresan kommer vi vara ytterst tacksamma för att du inte är med! Wink

Vi är alltså kvar i mañana-land och fördriver tiden som solskenscyklister! Det kan faktiskt vara ganska ansträngande att vara solskenscyklist här, för solen skiner nästan hela tiden. Dock förenklas tillvaron av diverse cykelvänliga uppfinningar, som till exempel såna här slangomater:

Slangomat

Askmolnet ligger kvar, vilket än så länge är ett kärt besvär för oss...

Solskenscyklister

Robert har acklimatiserat sig mycket väl och har redan börjat glömma bort det svenska språket. Christer och jag fnissar i smyg när Robert kommenterar växtligheten på spanska "koloniomlotter". Big smile

Vår första bonussemesterdag har vi firat med att cykla en liten återhämtningstur till ett tjusigt ställe med en blå lagun.

Blå lagunen

Nu ska vi gå och äta jordgubbar i vår stuga.
Imorgon blir det nog en tur till Randa-berget.

Vi höres!

<!-- Images -->

Thomas J

Om jag inte minns fel gav Dag fingret till en av tjänstemännen på flygplatsen senast... Var det i matkassan? Minns inte riktigt sammanhanget.

Mycket humor i alla fall när timide Dagge tog fram hårdrockargenen när det som bäst (?) behövdes.

Dumdryg

åberg
åbergs bild

Lagunbilden...
Nu blev jag avis på riktigt Sad

dag
dags bild

Lagunbilden... Nu blev jag avis på riktigt

Jag tror att de EGENTLIGEN sitter och photoshoppar i en buss utan toa nånstans på A1:an och laddar upp nya kreationer varje gång de stannar på ett autobahnhak för att äta en bratwurst med surkål.

På autobahntoaletter ska man f.ö. ska betala när man går UT, inte när man går in. Det har jag fått lära mig den hårda vägen. Puzzled

/Dag

dag
dags bild

Mycket humor i alla fall när timide Dagge tog fram hårdrockargenen när det som bäst (?) behövdes.

Jag blev inte arresterad i alla fall! Smile

/Dag

Amelie

Om jag inte minns fel gav Dag fingret till en av tjänstemännen på flygplatsen senast...

Jag vill minnas att han till och med uttalade den korta två-ords-meningen som fingertecknet står för. Robert som stod strax bakom i kön är fortfarande lite skärrad...

Senaste dagarna har vi fördrivit med att bland annat cykla till Puig de Randa, som är en bergsknalle som sticker upp 534 m över havet och från vilken man ser i stort sett hela Mallorca. En fin liten slingrande serpentinväg leder upp till toppen. Här ser ni 3 nöjda cyklister, med Randa-berget i bakgrunden.

På väg till Puid de Randa

När man väl kommer upp kan man man beskåda den vackra utsikten och även mindre vackra utstyrslar...

Å, herregud!
Finns syndernas förlåtelse, måntro?

Tyvärr missade vi gårdagens kalla, slasktyngda premiär av Vallacup, så vi gottgjorde det genom att cykla ut till Cap de Formentor, en fyr längst ut på Mallorcas nordvästra spets. Vädret var ganska skapligt. 20 grader varmt, klarblå himmel och endast lätt bris från ost. Nästan lite väl hett i vissa serpentinsvängar som låg på läsidan, men vi har ju vant oss vid det varma klimatet nu.
Längs vägen finns en del fina utsiktsplatser som man kan ha som undanflykt för att få stanna när benen skriker av mjölksyra.

På väg till Formentor

Ute vid fyren finns naturligtvis ett fik där man får tömma hela plånboken om man ska fylla på energidepåerna. På fyrens terass kan man sitta och beklaga sig över hur jobbigt och tråkigt det är att ha "ofrivillig" semester... Wink

Formentorterassen

Det var allt för denna gång. Vi får väl se om och när vi kommer hem. Ni kan väl torka upp lite i skogen så länge! Big smile

<!-- Images -->

Johnny
Johnnys bild
Medlem: 2004-07-05

Ja, nog ser det ut som om ni har lite bättre före, än det som var i Vallaskogen i går. Bläää.

När tänker ni komma hem egentligen? Det är ju styrelsemöte på måndag.

Amelie

När tänker ni komma hem egentligen?

Eftersom vi körde så himla fort ned för serpentinerna från fyren, bildades kraftiga virvelvindar som tunnade ut askmolnet över Europa såpass att det gick att flyga hem igen. Dags farhågor om totalkaos på Palma flygplats besannades inte. Till och med globetrottern Robert J sade efteråt att han aldrig tidigare upplevt någon smidigare flygresa.
Bussigt av er att ni sparade lite kyla åt oss så att vi kunde svalka av oss när vi kom hem! Smile

/Amelie

åberg
åbergs bild

Välkomna hem! Party

Johan Bergström

Nu har jag också cyklat runt Mallorca, i 35 graders solsken. Start Palma, sen slickade vi kustremsan. Fyfan för bergen mellan Andratx - Soller. Icke att förglömma helvetesbacken Soller - Puig Major. Jag ska aldrig mer cykla.

dag
dags bild

Jag ska aldrig mer cykla.

Jag förstår precis hur du känner dig! Party

/Dag

robjo
robjos bild

Respekt att göra "Piggen" i 35 graders värme. Det var väl runt 20-25 när vi cyklade i April och det räckte tyckte jag Wink