Vilken CX med skiva?
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Tänker skaffa en cyclocross med skivbromsar. Verkar vara bra att ha om man skulle få för sig att köra nån söndagsträning.
Hade bestämt mig för att köpa en Merida Cyclo Cross 4 Disc men det föll på en liten detalj, den fanns inte i Sverige.
Vad ska man ta istället?
Önskelista:
- Plats för dubbdäck och skärmar.
- Växelvajrar under styrlindan.
- Inte jättetung.
- Under 15kkr.
Jag är i samma båt och har i princip bestämt mig för Specialized:en du länkar till.
Här är några jag tycker är snygga, tyvärr verkar Tektro Lyra-bromsarna vara sisådär om man läser lite på Internettet. Eller har någon här koll på hur det är egentligen? Avid BB5/7 verkar ju också få både ris och ros.
http://www.tunturi-bicycles.com/hem/produkter/road-se/cx900-se/
http://www.tunturi-bicycles.com/hem/produkter/road-se/cx700-se/
Jag har för mig att Västra Cykel i Linköping har Tunturi, vet dock inte om de har ovanstående. Poison är jag också lite inne på, tyvärr är de i mina ögon inte vidare snygga.
De hade en Tunturi med skivor på Västra cykel för ett tag sedan, men det var kanske ett halvår sedan jag såg den..
[edit] De heter visst inte västra vägen längre..
Avid BB5/7 verkar ju också få både ris och ros.
BB5 funkar faktiskt ypperligt. Har såna på min SS.
/Dag
BB5 funkar faktiskt ypperligt.
Det låter ju väldans lovande. Då är egentligen ända hindret för köp att jag redan har en Specialized. Men det får jag kanske leva med. Eller blir det fram med stora plånboken och en kolfiber-Poison.
Två kilo var väl att ta i? 8.15 kg för kolplast med Dura Ace och lättviktshjul vs 9.5 kg för alu-ram med 105 och "normal"-hjul.
Frågan med de här cyklarna är väl mest hur skärm-och-dubbdäcks-kompatibla de är.

Kanske lite utanför budget, men nice. 
Men, åååå... Säg Moots, så dreglar jag som en av Pavlovs hundar...
/Dag
BB7 har jag fram på vinterhojen och på MTB:n och är nöjd med dem. Lätta att justera.
har en Focus cross och den har jag satt skärmar på och även ett par nokian 240 utan problem.
Inte en CX, men här har Dag chansen att få sluta dregla:
En till med mer realistisk budget:
Jag har fortfarande beslutsångest. Specialized:en ovan var specad med trippelklinga fram enligt en svensk ÅF, men kompakt-vevar på Spec egna websidor. Jag vill ha kompakt.
Kanske? Borde vara nära optimal vinterhoj med cross-stuk.
Vad är det här för sorts kapprustning ni håller på med? Jag trodde definitionen av begreppet vinterhoj var "gammal, avdankad skogshoj utan minsta tecken till bling-bling".
Nu ska man tydligen köra fort och fint på "nästan-racerhoj" med aerohjul och kolfibergaffel.
Fortsätter ni så här så kommer jag starta mina vintersöndagsturer från någon annan mack och köra med folk som tycker att silvertejpsfästanordningar och antiskvättflärpar tillverkade av gamla glasspaketslock är mysiga.
/Amelie
Du måste redan börjat köra från en annan mack Amelie, jag kan inte minnas att jag såg dig i vintras, i våras, i somras eller nu i höst... 
Anders har en ursäkt, han har kört sin gamla vinterhoj tills den gick av på mitten. 
Tänker du pimpa Moots-jonnen med glasspaketslock? Det vore en syn för gudarna... 
The Dickster skrev:
Du måste redan börjat köra från en annan mack Amelie, jag kan inte minnas att jag såg dig i vintras, i våras, i somras eller nu i höst...
Nä, för de få söndagar som jag inte varit bortrest, jobbat eller cyklat på andra breddgrader har ni ju annonserat att ni ska cykla racer. 
Det förstår ju vem som helst att ordföranden i en mtb-klubb inte kan ägna sig åt sådana avarter av cykling mitt på ljusa dagen! Hur skulle det se ut? 
/Amelie
Det skulle nog se ut ungefär som eliten.
Näe, eliten åker inte runt i Mera Lera-kläder 
/dag
Nope. Vill inte ha den. Den är ful.
Gasp! He said "ni"!
/Dag
Gasp! He said "ni"!
Jag ber om ursäkt för ovanstående kommentar och hävdar tillfällig sinnesförvirring orsakat av Anders påstående att Mootshojen skulle vara ful. Som straff för detta föreslår jag att vi konfiskerar hans motorsåg och ersätter den med en sill.
/Dag
Cyklar du bara på din racer när det är mörkt Amelie? För du har väl en, med tempostyre och allt?
The Dickster skrev:
Cyklar du bara på din racer när det är mörkt Amelie?
Japp, det stämmer! 
Fast, var, när och på vad jag cyklar är troligen relativt ointressant för de flesta av besökarna på detta forum.
Jag vill bara fortsätta värna om att alla mtb-cyklister ska fortsätta känna sig välkomna att hänga med på våra söndagsturer. Det ska inte vara nödvändigt att ha en racer, CX eller annan bling-bling-hoj över huvud taget.
På denna hemsida skriver vi ju själva att "Klubbens huvudsyfte är att vara en samlingspunkt för glada mountainbikecyklister som vill ha skoj på hoj."
Man kan givetvis ha skoj på vilken hoj man vill, men jag vill bara förtydliga att en gammal, ful och billig MTB med fungerande vitala delar duger gott som farkost på våra söndagsrundor! 
/Amelie
Det är absolut inte nödvändigt, men om tre bestämt i förväg att åka racer blir det jobbigt för den fjärde på vinterhoj med dubbdäck. Detta gäller alltid: kolla vilken typ av runda det blir. Det är därför det finns en egen tråd för nästan varje söndag, inte bara en stående tid.
Söndagsrundan är av hävd och tradition ett distanspass och alltså nästan alltid 100% väg, grus eller asfalt. Alltså är racer ett naturligt val på sommaren för de som har.
Särskilt nu på hösten kan det däremot växla mellan racer, MTB för grusåka eller vinterhoj med skärmar om det är blött och kallt.
Det är väl därför flera funderar på cyklocross-hojar eftersom det är den kanske bästa kompromissen för sådana rundor. Själv kör jag MTB med släta (eller dubb-) däck och skärmar om jag inte åker racer.
Ständig påminnelse: söndagsrundor i blött väder kräver långa skärmar, helst ska den nå nästan till marken bak. Detta för att skona kamraterna, inte en själv.
Jag vill bara fortsätta värna om att alla mtb-cyklister ska fortsätta känna sig välkomna att hänga med på våra söndagsturer.
Det här känns som lite av en filosofisk diskussion. I praktiken är det väl de cyklister som faktiskt dyker upp kl 9 på söndagmorgonen som definierar vad söndagsträningen blir?
Söndag f.m. vill jag köra distansträning. Dessutom tycker jag att distansträning på MTB suger. Därför kommer jag även fortsättningsvis att köra lvg / vintervrak på söndagmorgnar. För det mesta, åtminstone.
Skulle det vara så att alla kommer på MTB så har jag inga problem med att mingla en stund över en kopp Statoilkaffe (det är ju en jättetrevlig tradition) och sen cykla på egen hand.
/Dag
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera

Fem att välja på:
http://poisonbikes.de/Rennraeder-_-Crossraeder/Cyclo-Cross-Raeder/Cyclo-Cross-Raeder-mit-Scheibenbremsen/
Meh!