Turer på omberg

4 svar [Sista inlägget]
Oscar11
Medlem: 2010-10-18

Hej
ngn som har några tips på sköna turer runt Omberg? Gärna med tidsåtgång. Kör FS med 140 mm så lite utför vore kul. Hittade inte mkt på happymtb....

Cube AMS 125XT

dag
dags bild
Medlem: 2008-10-03

Många trevliga stigar är uppmärkta som vandringsleder, skaffa en karta! De finns att köpa på Stocklycke vandrarhem (å säkert en massa andra ställen med).

Mina minnen är rätt dimmiga för jag har inte varit på Omberg på ett par år, men här är ett par tips:

• Starta på Hjässaparkeringen. Cykla upp till Hjässan. Kliv inte av hojen! Wink Sen tar du vandringsleden ner till Turisthotellet. Det är en rätt skön utförslöpa. Väl nere fortsätter du runt berget i vänstervarv. Där är stigen lättåkt och flowig en bra bit innan stigningen tar vid och tar dig tillbaka upp i riktning mot Hjässan igen. Minns inte riktigt vilka vägval som krävs, men det finns skyltar.
  • Om du vill ha lite mer teknisk åkning kan jag rekommendera stigen mot Västra Väggar. Starta vid Stocklycke, cykla norrut på stigarna längs västra kanten av berget. Efter en stund korsar du vägen, och sen kommer stigen ner mot Älvarums udde, där du kan få nytta av alla dina 140 mm... Det är riktigt stenigt och tekniskt.

Tidsåtgången minns jag inte... Det är så olika beroende på hur mycket snicke-snack det blir under rundan...

Testa att PM:a Zooltrix och se om han har lite tips. Han kan berget utan och innan.

Sen måste du förstås följa med på OND! Då brukar vi alltid ta en sväng tillsammans på söndagen.

/Dag

Per
Pers bild
Medlem: 2010-05-30

Omberg runt finns med i den här boken, var dock inte så lätt att följa trots boken.
Lika mycket uppför som nerför, cirka 20 km 1.5 timmar enligt boken.

Per
Pers bild
Medlem: 2010-05-30

Här är några till

Oscar11
Medlem: 2010-10-18

Kalas tack för tipsen!

Cube AMS 125XT