Tips vid cykelköp
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Har nu på lånad cylel haft möjlighet att testa Vidinsjöbanan några var, skitkul! Känner dock att jag inte kan nöta mer på den lånade hojen, då jag tänker mer på den än mig själv vid vurpor...
Nu till min fråga; vad skall man tänka på vid cykelköp?
Är ca. 177 lång och "stabilt" byggd. Tänker mig mest använda hojen i terräng typ den jag träffat på i Vidingsjöskogen. Både för konditionsträning och för att det är så förbaskat kul! Skulle detta slå väl ut kan jag mycket väl tänka mig en start i någon form av amatör/motionslopp.
Tips och tankar mottages tacksamt!
/Snarf
Här har vi en liknande tråd med mycket matnyttigt:
Nybörjarhoj
...och säg till om du är någonting du funderar över, så kan jag såhär 1½ senare ge lite utvärderingar av mitt cykelköp 
Snarf skrev:
Märker då att det snackas om s.k 29:ers, vad jag förstår en MTB med större hjul. Kan det vara något kanske?
Definitivt! 
Jag köpte min första 29er 2006 och är sedan första tramptaget på den helt övertygad om att 29er är mycket trevligare i skogen än 26-tummare. Med större hjul får man bättre flyt över stök. Dessutom tycker jag att jag sitter mycket bättre på en hoj med 29-tumshjul än på småhjulsvarianterna. Som nybliven 29-tumscyklist möttes jag av en hel del skepsis, typ:
"Det finns nästan inga däck att välja mellan".
"Eliten kör ju på 26-or och de använder ju alltid det bästa, så därför måste 26-tummare vara bäst."
"29-tum är bara en fluga."
Så här några år senare kan man väl konstatera att det har kommit en uppsjö av däck att välja mellan. Flera elitåkare har börjat tävla och vinna med 29or och 29-tumsflugan är både otroligt seglivad och under fortsatt tillväxt.
Numera består hela min MTB-cykelpark (låter exklusivt, eller hur?) av 29or och jag kommer ALDRIG att byta tillbaka till mindre hjul!
Så om du frågar mig om du ska köpa en 26a eller 29a så är svaret enkelt:
29a såklart! 
/Amelie
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera

Skämt åsido runt 10000 kanske. När det gäller underhåll så vet jag inte riktigt hur mycket som krävs? Tvätta, smörja och kanske lite justeringar här och var kan väl låta rimligt för en oinvigd.
Budget?
Hur mycket underhåll kan du stå ut med?
Meh!