Nedfallet träd

13 svar [Sista inlägget]
Berra
Medlem: 2005-01-25

Ett stort träd blockerar nu spåret nedför steniga backen en bit in på norra slingan.

//Berra

Oscar11
Medlem: 2010-10-18

Det ligger även 5-6 tallar på södra slingan.

Cube AMS 125XT

åberg
åbergs bild
Medlem: 2008-11-09

Det blåste lite inatt... nån kväll i veckan ska jag ta ett varv för att titta hur det ser ut.

Tyvärr är mina dagsljustimmar för det här året bokade på annat så jag kan inte göra så mycket åt det på ett tag. Man vill gärna se vad man gör (så man inte gör sånt man inte bör) när man jobbar med sånt här.

DavidF
Medlem: 2009-04-04

Trädet på norra slingan fixat. Behövs dock efterarbete m motorsåg.

DavidF

Vill varna för en grövre fura på väg ner över Vallabanan. Vid delen närmast Lambohovsleden strax efter ett slingan vänt åt sydväst. Rotvälta. Missade den först då den står kvar i ca 70 grader.

åberg
åbergs bild

DavidF wrote:
Trädet på norra slingan fixat. Behövs dock efterarbete m motorsåg.

Det såg bra ut, fri passage. Tummen upp!

Det på södra är dock inte gjort i en handvändning. Tippar att det tar minst ett par veckor innan hela södra är körbar.

Lennart B
Lennart Bs bild
Medlem: 2006-04-20

Tänkte jag skulle vara lite klimatneutral och tog med mig fogsvansen ut på södra slingan. Första granen var lätt fixad. Andra trädet av talltyp större gav jag upp på. Sen fanns det några till av liknande.

Enlighten the world inside of us, maybe

åberg
åbergs bild

Tack för alla frivilliga insatser, kul att ni gör jobb på banan, det är uppskattat. Men nu måste jag av två skäl be alla att lägga ner sågarna.

Ena skälet är att kommunens skogsförvaltare bör få säga sitt innan vi röjer undan de träd som ligger kvar då de har ett ekonomiskt värde som minskar eller försvinner om de apteras i fel längder. (Torrträdet på norra som redan fått toppen kapad hade inget timmervärde till att börja med så jag ser inga problem i det fallet.) Mer info kommer när kommunens skogsförvaltare återkommer från julledighet.

Det andra, och viktigaste, skälet är att det helt enkelt är farligt att röja vindfällen. Jag vill absolut inte uppleva den dag när nån fastnar under ett träd eller blir sönderslagen av att ha kapat en stam i spänn.

Sammantaget: tillsvidare ingen sågning på banan.

/banchefen

Lennart B
Lennart Bs bild
Medlem: 2006-04-20

Farligt ? Glasses
Självklart hade jag hjälm på mig Cool

Enlighten the world inside of us, maybe

åberg
åbergs bild

Har just pratat med skogsförvaltaren, han ska ta en titt på vårt område. Förhoppningsvis kommer mer nyheter redan imorrn.

DavidF

Det verkar ju inte gå undan så värst med beslut om vi får röja undan. Eller? Och vad gäller på Vallabanan? Ligger två granar vid Peak Valla. Den ena är torr så den är väl klar att kapa, men den andra? Kan fixa det om det är OK.

åberg
åbergs bild

Vi har fått grönt på att kapa bort de träd som ligger på banan i Vidingsjö och de kommer troligtvis inte behöva köras ut. Stammarna får alltså ligga för att ge plats och näring åt insekter, svampar och växter som gillar död ved. Detta är ett sätt att förhöja naturvärden, det blir typ bostadsrätter för småkryp.

I helgen kommer jag och vår sekreterare att jobba med att få undan de träd som fortfarande ligger över banan och att tippa tillbaka vältorna.

Vad det gäller de två träden i Valla-skogen så glömde jag att fråga om dessa så Mera Lera MTB kan inte ge klartecken för att såga i dem. Någon har kvistat men inte kapat stammarna, gissningsvis kommer stigen blir fri där inom en inte alltför avlägsen framtid.

David
Davids bild
Medlem: 2010-05-27

Heja banchefen! Smile Tack också till den som markerat det lilla hålet på väg in till Vidingsjöbanan!

Common sense is not that common.

åberg
åbergs bild

Södra är körbar igen. Big smile