Jägarlogik
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Usch, nyss hade jag ett sådant där samtal man önskar man kunde göra om och säga allt på rätt sätt...
Bakgrund:
Jag cyklar på grusvägen en bit söderut hemifrån, inte allmän väg men absolut tillåten att cykla på (dock inte åka bil). De som vet var jag bor vet att det är en "riktig" väg, inte en körväg eller traktorväg.
På vägen ut passerar jag, som vanligt så här års, en skylt i vägkanten "jakt pågår, drivande hund". Vägen är inte avspärrad.
På rundan passerar jag ett par vanliga, vänliga, äldre medborgare på cykel.
Jag är iförd ikonisk klubbdräkt från topp till tå, synlig kan man säga.
Incident:
På väg hem möter jag en jägar-pickup full med jägare. Jägar-pickupen blockerar vägen så jag måste stanna. Jägaren vid ratten öppnar rutan och följande ordväxling sker:
jägaren: du vet att vi jagar här va? med kulor? du borde kanske tänka på det när du cyklar fort.
jag: ja, jo, men ni skjuter väl inte cyklister på vägen?
jägaren: nej, men kulorna går 3 km vettu, du borde tänka på det.
jag: ja, men ni skjuter väl inte på folk på vägen?
jägaren: ja men du ska lyssna på vad jag säger, du borde tänka på att vi jagar här, kulorna går 3 km!
jag: ja, förlåt, det var inte meningen att antyda att ni skjuter på folk, men det måste väl ändå vara väldigt liten risk att jag blir skjuten här på vägen?
jägarens kompis: tänk på skidåkaren! (vilken skidåkare tänker jag, har de skjutit en?)
jägaren: det här är ingen allmän väg!
jag: nä, men det är inte förbjudet att cykla här.
jägaren: jo!
jag: nä!
jägaren: jo, för fordon!
jag: ja, men inte för cyklar!
jägaren: jag säger bara att du borde tänka på det!
Efteråt infinner sig en rad frågor:
Vad är det jag ska tänka på? Det hjälper väl knappast att jag åker runt och tänker på att jag kan bli träffad av en kula som gått 3 km?
Om hans kulor går 3 km helt utan att de vet vad de skjuter på, måste det vara livsfarligt även i vår trädgård (mindre än 3 km därifrån, kulvägen), läskigt.
Borde de jaga i bebodda områden om de har så dålig koll?
Vad han menade var förstås: du ska inte cykla här, vi kan råka skjuta dig. Han insåg antagligen att han inte kan antyda att detta är möjligt utan försöker få det till mitt ansvar att tänka på detta, WTF?
Hela ordväxlingen påminner om gangsterfasoner:
- fin liten restaurang du har här, synd om den skulle brinna ner någon kväll...
- men ni får väl inte elda upp min restaurang?
- nä, men du borde tänka på det!
Märkligt. Jag orkar inte bry mig mer. Han tycker antagligen att jag var ett jubelpucko som cyklade omkring i tajta kläder på hans jaktområde just när han skulle skjuta 3 km.
Jag antar att han menade väl, men det blev lite tokigt.
Vad han menade var förstås: du ska inte cykla här, vi kan råka skjuta dig.
Eller så menade han: Du ska inte inte cykla här, hunden kan springa efter dig istället för klövviltet. Då misslyckas vår jakt. Dessutom får husse skämmas för att hunden inte fungerar som det var tänkt.
Fast det är klart, det kan ju vara fullt med skumögda gubbar och fyllbultar i jaktlaget...
Hejsan!
Som både jägare och motionär känner jag att jag borde försöka bidra med klarhet i denna fråga.
När man jagar med kulvapen måste man alltid tänka på kulfång innan man avlossar ett skott, dock så måste inte kulfånget bestå av en kulle, ås eller en dylik höjdskillnad utan man kan bedömma en tillräckligt tät skogsdunge som kulfång. Detta innebär givetvis att man måste utan något som helst tvivel veta att skogsdungen är tom på folk. Dessutom har varje passkytt en tillåten skottsektor som anses som "ofarlig" dvs att det ej finns bebyggelse bakom kulfång som ev förlupen kula kan nå. Dock har man som jaktlag på ett område ej rätt att stänga av tillträde till marken som jakten bedrivs på för allmänhet enligt allemansrätten, så informationsskyltar är det enda för att förhindra folk från att vandra in i någons skottsektor...
Nu till problematiken vid jakt med kulvapen... Det behövs bara en lite gren eller ett kraftigt grässtrå och en hel del otur för att en gevärskula ska kantra i flykten vilket medför en riktningsändring man ej kan förutse. Då en normal jaktkula har en utgångshastighet på 850 - 890 m/s kan man förstå att den hinner ganska långt bort innan den hunnit falla till marken, även om den förlorat fart vid riktningsändring.
De flesta tillbud vid jakt beror på denna problematik!
Som motionär vill jag kunna köra mina rundor som jag trivs med och på den tidpunkt då en lucka i vardagspusslet äntligen uppstår. Då jag kommit fram till "mitt" för dagen utvalda spår har jag ingen lust att planera om pga en skylt som i värsta fall är placerad en bit in på rundan...
MEN jag brukar tänka på hur det var i Sollefteå under min uppväxt. Där fanns två regementen, I21 och T3, och en hel del skjutbanor och övningsområden i skogarna runt stan. När det förekom skarpskjutning satte man för bommar på allmänna vägar och skyltade med varningar runt området. Inte en människa med något som helst sunt förnuft gick in på det området vid skarpskjutning... Men en skylt med varning om jakt rundar man och tänker att "inte skjuter dom på mej..."
Till sist så vill jag, utan att försvara någon eller ta ställning i det ovanstående mötet, bara framföra att människors ilska oftast bottnar i rädsla. Dvs hur plump och otrevlig den här jägaren var så kan man tänka sig att han mest av allt är rädd att någon människa ska skadas eller förolyckas på "hans" jaktmark..
Mvh/Patrik
Precis, det är ju alltid tråkigt när man stöter på nån representant för ett annat intresse som inte kan förmedla sina åsikter på ett civiliserat sätt. Jag har alltid tyckt, och framfört, att skyltarna som varnar för jakt också bör innehålla en formulering typ "skjutning med kulvapen sker inom avlyst område, livsfarligt att beträda" vilket skulle få folk att reflektera lite extra över om det är värt att ge sig in i skogen just då...
Det finns många sorters jägare... I min ungdom i Österbymo (där banjoplinkandet hörs från skogen dygnet runt) fanns det jägarlag som tyckte det var hemskt att behöva skita ner sig, så de lät hundarna jaga upp viltet på vägen, där de kunde knäppas även av en halvfull gubbe med grav närsynthet.
Nånting säger mig att det inte är helt tillåtet att göra så...?
/Dag
Jag har också cyklat förbi "Jakt pågår. Drivande hund"-skyltar många gånger på just de småvägar The Dickster nämnde. Jag kanske är korkad, men jag har alltid tolkat budskapet på skyltarna som typ "se upp så att du inte kör på drevhunden, som kan rusa över vägen precis när som helst och då är fullt upptagen med att driva något stackars vilt och därför inte kan hålla koll på trafiken".
Iförd knall-rödgula kläder har jag heller aldrig varit särskilt orolig för att bli misstagen för att vara ett vilt djur. Risken för att bli träffad av förlupna kulor har jag faktiskt aldrig ens reflekterat över.
Borde inte skyltarna vara tydligare, om nu budskapet är att det är livsfarligt att passera dem? Det är ju lite taskigt om det bara är de som själva har tagit jägarexamen som förstår innebörden och vi andra korkade hjon får skylla oss själva...
När jag plockar svamp går jag dessutom sällan på vägen och kan därmed råka ströva in på någons jaktmark utan att få någon som helst varning om att jag inte borde gå där just då.
Allemansrätten borde kanske döpas om till allemansrisken... Åtminstone under jaktsäsong.
/Amelie
Ska man se krasst på saken är det betydligt farligare att cykla på en normal svensk cykelbana en vanlig vardag...
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera

Jag har hört att jägare enbart får avlossa ett skott om det finns kulfång i form av en kulle eller liknande bakom djuret, eller att att lutningen på marken gör att kulan går i backen en bit bakom djuret. Jag vet dock inte hur noggrant detta efterföljs men om man följer detta borde risken för att bli träffad vara mycket liten tycker jag.