Intressant artikel om MTB-fotografering
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
sön, 2011-09-18 20:38
För oss som har systemkameror kan den här artikeln vara intressant!
http://dpreview.com/articles/3215247995/mountain-bike-photography-technique
Ett par saker jag dock inte riktigt håller med om:
- Här i Linköping går våra banor mitt inne i skogen, där det inte finns speciellt mycket ljus, ens mitt på dagen! Blixt behövs nästan jämt.
- Har föreslår förinställning av fokus / manuell fokus för att komma undan att man jämt får cyklisten mitt i bilden. Jag föredrar en annan metod: välj kontinuerlig AF, och att att AF-systemet ska använda EN punkt (brukar gå på alla systemkameror). Sen kan man snabbt ändra vilken punkt man använder för tillfället. På min kamera har jag ett reglage på baksidan av kameran som är väldigt smidigt att använda. T.ex., om cyklisten cyklar "åt vänster" i bilden, använder jag en AF-punkt till höger, så att jag får lite utrymme framför cyklisten i bilden, som nedan:

DSC_0278 by daghelstad, on Flickr
(ok, jag kapade Jonas hjul, men så är jag inget proffs heller...
)
/Dag
mån, 2011-09-19 10:27
Saknade punkten i artikeln om att be åkaren ta bort sadelväskan 
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera

Ja, det är ju hur enkelt som helst att vara fotograf i dag.
Kontinuerlig AF funkar helt suveränt bra på dagens systemkameror. Perfekt när man plåtar MTB-cyklister i skogen.
Jag har t.ex lyckats (inte bara en gång utan många gånger) att plåta bildserier på en startande Gripen, och stått 10 meter från bankanten med 300 mm tele och 2.8 (full glugg) och fått varenda bild skarp. Dä ni!
Det svåra var att hinna byta AF-punkt just när Gripen passerade 20 m bort på 3m höjd. När man blåst omkull var det redan för sent.
På "den gamla goda analoga tiden" med manuell fokusering fick man vara glad om 1 eller 2 av 36 exponeringar blev skarpa vid sådana fotograferingar.
Allt var inte bättre förr.