fruset baknav

3 svar [Sista inlägget]
Lennart B
Lennart Bs bild
Medlem: 2006-04-20

torrt, fast och vackert i kylan men mitt baknav fryser ihop o när jag trampar går det bara runt.... vad gör jag?
Är det komplicerat eller sitter den där grejen inne i nåt som inte går att öppna o åtgärda så det bara är att köpa nytt..? Sad

Enlighten the world inside of us, maybe

The Dickster
The Dicksters bild
Medlem: 2008-11-09

Om det är en shimanobody kan den egentligen inte servas, men det går förstås ändå: Happy

Annars kan det kanske hjälpa med en rejäl dos 5-56 eller liknande för att få ut vatten (som kan frysa) och gammalt smutsigt fett. Tyvärr smörjer inte 5-56 nåt vidare så det kan innebära slutet för bodyn ändå.

Bodyn går att byta separat och är inte så hemskt dyr.

/D

Meh!

patny782
Medlem: 2010-11-04

hejsan!

Jag har med blandad framgång försökt mej på att serva en shimano body (http://www.bike-discount.de/shop/a15319/.html) och har kommit fram till en metod som funkar bra.

Det som oftast gör att navet inte greppar när man trampar är fett som ligger på "fel" ställe dvs där hakarna som klickar när man rullar framåt är upphängda. Om man ger sig på att ta isär bodyn är det en massa små kulor i två olika lagerlägen att hålla reda på.

Enklast är att ta loss kassetten och helst även bodyn sedan plugga igen hålet igenom centrum. Därefter tar jag en bit av en cykelslang och trär den utanpå bodyn godtyckligt långt så den verkar sitta bra och inte kommer att läcka. Därefter kan man hälla olja, förslagsvis någon växellådsolja som har bra kallegenskaper och inte är alltför flyktig, igenom bodyns lager och "spärrmekanism" vilket förhoppningsvis löser upp och sköljer bort gammalt fett.

Detta har jag gjort ett par gånger och tycker att det funkat bra, självklart är det ingen större kostnad att köpa nytt men jag är lite intresserad av funktion så jag tar mej tid att testa lite själv.

Lennart B
Lennart Bs bild
Medlem: 2006-04-20

jag körde i lite 5-56 (biltemamodell) och sen motorolja, halvsyntetisk, igår. Ska ut o testa senare idag Grade

Enlighten the world inside of us, maybe